Marketingové stratégie, ktoré fungujú (1. časť)

marketingova strategia

Či už máte veľkú alebo malú firmu, predávate produkty, služby alebo ste freelancer, marketing bude jedným zo základných pilierov vášho podnikania. Stavte na overené stratégie, ktoré prinášajú úspech.

Stratégii je mnoho. Ale nám sa podarilo vybrať štyri, ktoré idú ako hodinky. Sú to stratégie, ktoré pomáhajú firmám rásť, získavať nových zákazníkov a prinášať zisk.

O čo presne ide? Stratégie by sme mohli zhrnúť nasledovne:

  1. spoznávanie svojich zákazníkov a efektívne využívanie získaných informácii,
  2. obsahový marketing,
  3. perfektný zákaznícky servis a získavanie referencii,
  4. darček navyše ( môže ísť o reklamné predmety, dopravu zdarma ale aj online kurz, ebook alebo organizáciu workshopu).

Ako na to? Krok za krokom. Poďme sa podrobne pozrieť na jednotlivé stratégie a na to, prečo tak dobre fungujú. Nebude núdza ani o praktické príklady priamo z praxe.

Ako spoznať svojich zákazníkov a predbehnúť konkurenciu na trhu

Pod touto stratégiou sa skrýva niekoľko aktivít, ktoré vám pomôžu zefektívniť svoj marketing. Ide o vytvorenie persón, aktívneho vyhľadávania osobného kontaktu ale aj prieskumy ako nástroj kontroly.

Dajte svojim zákazníkom mená

Persóny v marketinguPočuli ste už o persónach? Ak nie, ide o fiktívne postavy, ktoré reprezentujú rôzne typy vašich zákazníkov. Ak ste o nich počuli, ale nepokúsili ste sa vytvoriť svoje vlastné, urobte to.

Predstavte si svojich najtypickejších zákazníkov a snažte sa ich spoznať. Pýtajte sa. Ako nakupujú? Čo ich zaujíma? Koľko majú rokov? Kde sa dozvedajú o vašich produktoch? Koľko míňajú peňazí? Koho sa budú pýtať na referencie?

Je veľmi pravdepodobné, že identifikujete niekoľko typov zákazníkov, z ktorých vytvoríte 3 až 5 fiktívnych osôb. Na základe odpovedí na vyššie uvedené otázky vytvorte profily potenciálnych klientov. Dajte im aj mená. Budete sa s nimi ľahšie identifikovať.

Príklad z praxe::
Predstavte si, že vlastníte leteckú spoločnosť. Denne prepravíte tisíce  ľudí a potrebujete vytvoriť marketingovú stratégiu, ako s nimi komunikovať. Po zodpovedaní všetkých otázok vytvoríte persóny, ktoré by mohli vyzerať nasledovne: rodiny cestujúce s deťmi, biznis klienti, športovci, skupiny cestujúcich a dobrodruhovia.

 Na prvý pohľad vidíte, že biznis klienta bude zaujímať niečo úplne iné ako skupinu desiatich turistov na dovolenke. A o tom to všetko je. Persóny vnesú svetlo do vašich marketingových aktivít. Budete schopní sa pozerať na svet z ich perspektívy, budete odpovedať na to, čo ich trápi a dáte im to, čo potrebujú.   

Nezabudnite na osobný kontakt
Okrem persón sa je veľmi vhodné sa z času na čas preniesť aj do roviny osobného kontaktu. V každej oblasti podnikania existujú udalosti, kde sa stretávajú podnikatelia s podobnou náplňou práce a ich zákazníci. Môže ísť o výstavy, workshopy, ale aj jarmoky alebo konferencie.

Základom podobných podujatí nie je zvyčajne priamo predaj, ale osobný kontakt s potenciálnymi zákazníkmi. Okrem toho, že môžete odprezentovať svoju prácu, máte perfektnú príležitosť spoznať svojich zákazníkov ale aj konkurenciu.

Výhodou takýchto podujatí je, že všetci majú rovnaké možnosti. Nezáleží na tom, či ste veľká alebo malá firma, so správnymi otázkami a pozorným počúvaním sa dozviete všetko, čo budete potrebovať.

V prípade, ak je váš produkt príliš virtuálny a uprednostňujete internetovú komunikáciu, skúste urobiť online webinár. Nezabudnite na začiatok vyzvať účastníkov, aby sa predstavili a povedali niečo o sebe.


Využite dotazníky a prieskumy

dotaznikDotazníky a prieskumy sú veľmi efektívne spôsoby ako získať informácie, ktoré potrebujete. Výborne vám poslúžia aj ako kontrolný mechanizmus.  Ak už máte persóny, komunikačnú stratégiu, skúste si ich po čase overiť malým prieskumom.

Nezabudnite na to, že dotazník nesmie vašim zákazníkom zabrať veľa času, ale súčasne musíte získať čo najviac informácii. Najjednoduchším spôsobom je vytvoriť otázky, na ktoré sa dá odpovedať  bodovacím systémom. Motivujte zákazníkov odmenou za vyplnenie dotazníka. Napríklad môžete na záver vylosovať jedného, ktorý získa váš produkt alebo službu zadarmo.

Ako vidíte spoznávanie zákazníkov je mimoriadne komplexná záležitosť. A prečo táto stratégia funguje? Odpoveď je jednoduchá. Získate informácie, ktoré potrebujete. Budete vedieť, čo máte písať do svojich blogov, aby v nich vaši zákazníci našli odpovede na svoje otázky. Získate prehľad o problémoch, ktoré ich trápia a prispôsobíte im svoje produkty. Budete vždy o krok vpredu.

V ďalšej časti si povieme o ďalšej marketingovej stratégii, ktorá nakopne vaše podnikanie. Budeme hovoriť o obsahovom marketingu a všetkom, čo o ňom potrebujete vedieť, aby ste vedeli túto stratégiu naplno využiť.

Be the first to comment on "Marketingové stratégie, ktoré fungujú (1. časť)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*